DEVLERİN ÖLÜMÜ (1990)
Yönetmen: İrfan Tözüm Senaryo: Bilgesu Erenus (Sabahattin Ali’nin “Hanende Melek”, Yeni Dünya” ve “Çilli” isimli hikayelerinden derleme) Görüntü Yönetmeni: Ertunç Şenkay Yapım: Muhteşem Film/İrfan Tözüm Sesleri Alan: Erkan Esenboğa, Fotoğraflar: Ersin Pertan, Yönetmen yardımcısı: Ayşe Özer, Yardımcı Yönetmen: Jan Brindizi, Afiş ve Jenerik İllüstrasyonları: Nural Birden, Kurgu: Sedat Karadeniz, Özgün Müzik: Oğuz Abadan, Makyaj: Suzan Kardeş, Sanat Yönetmeni: Annie G. Pertan, Yapım Sorumlusu: Mustafa Koç, Yönetmen yardımcısı: Ayşe Özer, Aydınlatma Şefi: Mustafa Koçyiğit, Aydınlatma Yardımcıları: Yusuf Avcı, Mehmet A. Gündoğdu, Set Düzenleme: Nusret Yılmaz, Aslan Gül, Sabahattin Anlı, Görüntü Yön. Yrd.: Volkan Kocatürk, Ahmet Gürkonak, Sanat Yön. Yrd.: Türkan Tombul, Banu Nebioğlu, Renk Düzenleme: Türker Vatan, Şakir Yörük, Film Banyo: Ekrem Şern, Arif Şengül, Abdullah Baran, Film Baskı: Veli Burç, Uğur Orbay, Ayhan Şen, Negatif Montaj: Bülent Özayan, Tamer Eşkazan, Jenerik: İlhan Demirel, Şafak Film stüdyosunda hazırlanmış, ve Sineray Film stüdyosunda seslendirilmiştir
Oyuncular: Tarık Akan
(yönetmen, hoca, dava vekili, ağa), Hümeyra (konsomatris, çilli, hnende melek,
yeni dünya), Zuhal Gencer (sanat yönetmeni), Ali Uyandıran (Kameraman), Mustafa
Koç (bıçkın, sevgili), Levent Yılmaz (istasyon görevlisi, yaşlı hoca, kahveci,
düğün sahibi), Ülkü Ülker (konsomatris, rum kadını, deli emine), Nedim Doğan,
Mehmet Beyazıt, Kemal İskender (garson), Esra Pertan (dava vekilinin karısı),
Erol Şen (müşteri, hgemici, kasap, şehirli), Arhan Kayar (asistan), Esra
Pertan, Feridun Koç (damat, çırak), Nuran Paro (vestiyer), Durmuş Dede (yaşlı
hovarda), Konsomatrisler: Seval Ayral, Hülya Erdem, Hale Başakgil, Merih
Palabıyık, Müşteriler ve Köy halkı: Birol Güneş, Mehmet Güler, M. Tural
Yüzbaşı, Yusuf Ersoy, Erol Aydın, Cuma Pamuk (Aşık), İ;brahim Çelik (klarnet),
Coşkun Çelik (udi), Sadettin Keçeli (klarnetçi), Halil Kayna ( baterist), Fedai
Sevinç (saksafon), Aydemir Şanlıel, akordeon),
Konu: Cemal, Sabahattin Ali'nin "Çilli", "Hanende"
ve "Yeni Dünya" adlı öykülerinden yola çıkarak "KadınErkek"
üzerine farklı bir film yapmak isteyen bir yönetmendir. Amacı kadına yönelik
saldırı ve baskıları, kadın erkek ilişkilerinin boyutlarını yorumlamak; ayrıca
"yeni insan"a dönük ipuçları aramaktır. Tüm dünyası bu filmi çekmeye
yoğunlaşmıştır. Arkadaşları doğum gününde ona cam kavanozda üç süs balığı
hediye eder. Yönetmen balıkların her birinin bir öyküyü temsil ettiğini düşler.
Pavyona gittiği bir gece tanıştığı konsomatrisle diyalog kurmaya çalışır. Her
şeyden ve kavanozdaki kadınlardan (üç süs balığı) söz edilen bu konuşmasının
ardından yönetmenin düşsel yolculuğu başlar ve eski zamanda geçen bir kolajla
yönetmen, "Çilli", "Hanende Melek" ve "Yeni
Dünya"yı düşünde çekmeye başlar
Bu üç öyküde, üç ayrı kadının yaşamını,
aynı kadının üç ayrı dönemi olarak düşünür ve geçmişten bugüne hiçbir şeyin
değişmediğini, kadının sürekli yazgısına terk edildiğini, düşünce, Üretim
yaratım ve seçme özgürlüklerinden yoksun bırakıldığının bir kez daha bilincine
varır.
Ödüller:
29.
Antalya Altın Portakal Film Festivali, 1991
►
Büyük Jüri Mansiyon Ödülü,
► En
İyi Görüntü Yönetmeni Altın Koza Ödülü,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder