ROBER’TİN FİLMİ (1990)
Senaryo ve Yönetmen: Canan Gerede Görüntü Yönetmeni: Jürgen Jurges Müzik: Fuat Güner Kurgu: Albert Jurgenson Ses Kayıt: Alain Curveilier Oyuncu Seçimi: Harika Uygur Yapım: Konsept Film/Onat Kutlar Cinecam (Alman) Valprod (Fransa Ortak yapımı
Oyuncular: Patrick Bauchau,
Aslı Altan, John Kelly, Sinan Çetin, Yavuzer Çetinkaya, Menderes Samancılar,
Meral Orhonsay
Konu: Savaşın üzerinde bıraktığı
etkilerden sıyrılamayan ve ölüm gerçeğiyle yaşayan Amerikalı Robert, Rock
şarkıcısı Gogo'yla (Aslı Altan) tanışır. Gogo, elli yaşındaki fotoğrafçıya göre
çok genç, buna karşılık anlaştıkları tek yan cinsel yaklaşımlarıdır. Gerçekte Amerikalı
hayranı bir Türk olan Gogo, yavaş yavaş başlayan iç çatışmayla Robert'i
tüketirken geçirdiği deneyim sonucunda asıl kimliğine kavuşacaktır.
►
Robert'in Filmi, 1991 Cannes Festivali'nde resmi olarak "Türk filmi"
etiketli tek film. Bu film, "Eleştirmenlerin Haftası" bölümünde
gösterildi. Canan Gerede'nin bir TürkAlmanFransız ortak yapımı olarak ve
Eurimages fonuyla da desteklenmiş filmi Robert's MovieRobert'in Filmi, Türk
sinemasının alışılmış kalıplarının dışına taşan bir film... Bir "savaş
fotoğrafçısı"nın, İstanbul' da bir Türk "rock şarkıcısı"yla olan
ilişkisi ..
Görmüş geçirmiş, yaşamı tüm boyutlarıyla
tanımış, ölümü, tehlikeyi, savaşı ve kıyımı sayısız kez göğüsIemiş olan Amerikalı
Robert, bir otoyol kahvesinde tanıdığı ve takma adı Gogo, asıl adı ise Altan
olan genç bir kızla garip ve sıradışı bir ilişkiye girer. Robert'in politik
çağrışımlı, anlaşılması zor ilişkileri ve GogoAltan'ın genç yaşına karşın yaşam
yorgunu, marjinal ve avare varlığı, bu ilişkiyi elbette zordan zora
taşıyacaktır ...
Canan Gerede'nin uzun bir
hazırlıktan sonra oluşturduğu film, aslında başarılmış bir "ilk film"
sayılabilir. Gerede'nin anlatımında temel bir aksaklık, amatörce bir tavır yok.
Bir ilk filmden beklenebileceği gibi yönetmen, içinden taşan tüm temaları,
yaşam karşısındaki tavrını, zihnini uğraştıran sorunsalları adeta filme yığmış.
Ancak filmin özel bir başarısı da yok. Ne
kişileri ve temaları tümüyle özgün, ne de sinemasının özel bir yanı var.
Gerede, doğru düzgün çekeyim derken yeterince kişisellik katamamış sanki
filmine ... Gerede, sinemamız için değişik, farklı tipler ve ilişkiler
getiriyor perdeye (özellikle cinsellik alanında)... Amerikalı eşcinsel sahne
sanatçısı John tipi, öykünün/filmin en yaşayan, en inandırıcı kişiliği. Onun
olduğu sahnelerde mm belli bir ışıkla aydınlanıyor.
Ama öte yandan Robert'in açık
biseksüeliiği, Altan'da bulduğu "oğlansı" yan ve ona sahip oluş
biçimlerinin öyküye ne kattığını anlamak kolay değil.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder