KORKUYORUM ANNE/ İnsan Nedir Ki (2006)
Yönetmen: Reha Erdem, Senaryo: Nllüfer Güngörmüş, Reha Erdem, Görüntü Yönetmeni Florent Herry, Yapım:
Atlantik Film/Ömer Atay, Françoise Piraud , Sylvie Martin (Ortak Yapımcı) Sanat Yönetmeni: Mehtap Ün Kanıbelli,
Yönetmen Asistanları: Gamze Peker, Asu Somer, Fatih Kızılkök, Gökhan
Atılmış (1. kamera Ast), Özgür Eken (2. Kamera Ast.), Yalçın Avcı
(3. kamera Ast.), Loıck Harry (Video
Ast.), Hasan Ormanlar (Dolly ve Cane Operatörü), Dolly , Devamlılık:
Mehtap Tünay, Ses: Regis Leroux, Cedric Lionnet, Montaj:
Nathallie le Guay, Reha Erdem, Işık Şefi: Şenol Toz, Işık Şef Yrd:
Yusuf Demir, Işık Asistanları: Cem Vurkır, Hüseyin Yalçın, Şeref Adnan
Atar, Sezgin Kaba, Boom Opretaörü: Arthur Le Roux, Set Amiri:
Hazma Şahin, Set Asistanı: Mustafa Şahin, Hayvan Eğitmenleri: Metin
İnanoğlu, Murat Mestut, Photoshop: Elif Özsaruhan, Set Fotoğrafçıları:
Arzu yayıntaş, Volkan Dede, Set Video: Bülent Cebenoyan, Dış
İlişkiler: Gülin Öztin, Elif Özsaruhan, Muhasebe: Sema Konak, Serap
Genç, Ofis: Aslıhan Algül, Senaryo Çeviri: Ceyda Torun (İng),
Haldun Bayrı (Fr), Afiş: Mehmet Ali Türkmen, Ortak Yapımcılar: Francoise
Piraud, Sylvie Martin Istrapontini, Yapım Sorumlusu: Evrim Saraçoğlu, Yapım
Asistanları: Arda Topaloğlu, Özgür Özcan, Murat Aksu, Mustafa Yiğit, Kasting
Danışmanı: Tilbe Saraç, Kasting: Özlem Sarar, Kasting Ast:
Zeynep Saraçoğlu, Kostüm: Ayşe Saraççıoğlu, Kostüm Ast: Şaduman
Kızıldere, Makyaj: Cüneyt Ballı, Makyaj Ast: Gülcan Bayar,
Kuaför: Yıldırım Öztürk, Erkan Yılmaz, Gökmen Altınay, Efektör:
Mertkal Kanıbelli, Sanat Gurubu: Uykura Bayburt, Gülden Şahin, Sertan
Özcan, Faik Topuz, II. EKİP: 2.
Kamera Asistanı: Tarık Han, Boom Operatörü: Murat Şenürkmez, Tek
Işık Telesine: Esra Çora, Negatif Montaj: Jocelyne Rıes, Telesine:
Roger Vervonen, 35mm BlowUp: Jean Piere De Block, Ses Montaj:
Nathalie Zvins, Diyalog Montajı ve Cane Ast: Uğur Doğan, Gökay Koçalan
Nicolas Lefebre Ses Efektleri: Patrick Egreteau, Miksaj Yard:
Pascal Bellebouche, Jenerik: Emre Aypar, Bülent Ergün, Dublaj
Teknisyeni ve Avid Eşleşme: Cem Gönenç, Laboratuar: Meuter Titra
(Brüksel), Sinefekt Film Post Production Co A.ş. (İstanbul), Ses Stüdyoları: Oz
Creations Sonores (Paris), SIS (Paris), Sinefekt Film Post Production Co A.ş.
(İstanbul), Tek Işık Telesine: Sinemaj, Kamera Malzemesi: MTN Kamera
Kiralama, Işık Malzemesi: Galaksi Film ve Işık cihazları, Dolly ve
Crane Malzemesi: TEM Stüdyoları,
Müzikler:
“Ta Ala Gullak” Yorum: Basher Abdel Aal, Albüm: Belly Dance From
Egyptgamil Gamal (1998) “Hayati Taksim
“Rast” Yorum: Abboud Abdel Aal, Albüm: Salasel Dahab (1989) “Khay Khay” Yorum: Abboud Abdel Aal, Albüm:
Salasel Dahab (1989) “Rısalamın Tahtılma
Takasım”Zan Zaran” Yorum: Abboud Abdel Aal, Albüm: Saşlasel Dahab (1989) “Lıssa Faker Takasım””Irak” Yorum: Abboud
Abdel Aal, Albüm: Salasel Dahab (1989)
“Srıt El Hob Al Atlal” Yorum: Abboud Abdel Aal, Albüm: Salasel Dahab
(1989) “Batwans Beek” Yorum: Warda,
Albüm: Arabian Masters (1992), “Samahtak
Ketter” Yorum: Asalah, Albüm: Arabian Masters (1992), “Alachan Mallıch Gheırak” Yorum: Farid El
Atrachi, Albüm: Cafe Arabia 2 (2000)
“Magadır” Yorıum Warda, Albüm: Cafe Arabia 2 (2002)
Oyuncular: Ali Düşenkealkar
(Ali), Işıl Yücesoy (Neriman), Köksal Engür (Rasih), Şenay Gürler (İpek) Arzu
Bazman (Ümit), Turgay Aydın (Keten), Aydoğan Oflu (Aytekin), Bülent Emin Yarar
(Kasap), Ozan Uygun (Çetin), Esra Bezen Bilgin (Selvi), Melih Düzenli (Rıza),
Nalan Örgüt (Zambak), Ahmet Dizdaroğlu (Kuyumcu), Serkan Keskin (1. Kapıcı),
Asil Büyüközçelik (2. Kapıcı), Gülüz Gençoğlu (Manikürcü), Nurgül Uluç (Camdaki
Temizlikçi), Halil Balkanl ar (Sünnetçi), Sencer Sağdıç (1. Doktor), Başay Okay
(1. Hemşire), Erol M. Akakçe (Hademe), Taner Birsel (Hastanedeki Polis), Fatih
Dönmez (Hasta), Mahmut Gökgöz (2. Doktor), Hakan Milli (3. Doktor), Nilüfer
Şentürk (2. Hemşire), Hakan Altuner (Komiser), Ezgim Kılınç (Provada Ağlayan
Kadın), Ülkü Ülker (Provadaki kadın), Ali Çekirdekçi (1.Polis), Murat Akdağ (2.
Polis), Edip Tümerkan (Belediye Görevlisi), Serdar Kamalıoğlu (Asakeri Doktor),
Sermiyan Midyat (Komutan), Camilla (Çakır), Dublörler: Reyhan Gülses, Oğuz
Tanju, Murat Aksu, Dublör Güvenliği: Cenk Salman, Sinan Güngören,
Jimnastikçiler: Reyhan Gülses, Damla Kırşalı, Ebru Karaduman, Küçük
Jimnastikçiler: Deniz Eriş, Deniz Işık, Ebru Yıldız, Evcinur Bayraktar, Gamze
Al, Kiraz Erdem, Lal Atay, Merve Bakışoğlu, ĞPınar Dağkılıç, Zeynep Soykan,
Derin Düşenkalkar (Ali Çocukluk), Dublaj Sanatçıları: Aktan Doğrar, Ayşe
Kurtel, Cemal Çaldemir, Mehmet Alişgüden, Mektem Özlevent, Müfit Coşkun,
Nilüfer Bıyıklı, Oya Semerci, Pamuk Aldırmaz, Rüçhan Çalışkur, Salahsun
Hekimoğlu, Tunç Özdil, Umut Aral, Ülkü Ülker, Vildan Türkbaş, Vural Buldu
Konu: Filmin baş karakteri Ali, babası
Rasih Bey tarafından annesiz büyütülmüş, kimliğini oturtma sorunları yaşayan
bir çocuk adamdır. Taksi şoförlüğü yaparak geçimini temin etmeye çalışmaktadır.
Babası Rasih Beye göre, aslında bu işle oyalanmaktadır. Bir gün taksisiyle
çeker. Arabayı kenara çekerek ağaca tırmanmaya çalışan Ali, ağaçtan düşer ve
kendinden geçer. Ali'yi balona yönelten, çocukken annesinin kucağında elinde
kırmızı bir balon olan fotoğraftır. Ali geçirdiği kazanın etkisiyle hafızasını
kaybetmiştir. Fakat herkes yapılan kuyumcu soygununa Ali'nin de karıştığını ve
yaralandığını düşünmektedir. Ali hakkında adli soruşturma bile
başlatılmıştır. Ali, komşuları İpek ve
Neriman hanımı hatırlamasına karşın babası Rasih Beyi tanımamaktadır. Bu durum
eski bir doktor olan Rasih Beyi çileden çıkarmaktadır. Apartman, kendi küçük
dünyalarında yaşam mücadelesi veren çeşitli insanların yaşamına tanıklık
ettirir bizi. Ali, İpek'i hatırlamaktadır. İpek, sevdiği adam tarafından terk
edilmiştir. Hamile olan İpek, sevgilisinin bütün karşı çıkmalarına karşın
çocuğu doğurmaya karar vermiştir. Sevgilisi İpek'ten hediye ettiği yüzüğü
sürekli telefon ederek ve açılmayan telefona mesajlar bırakarak geri
istemektedir. Diğer önemli figürler ise terzilik yapan Neriman Hanım ile oğlu
eten'dir. Annesinin kişiliğini ezdiği Keten, İpek' e aşıktır ve duygularını
gizlemektedir. Diğer yandan İpek'in yanında ona ekonomik katkıda bulunacağını
düşündüğü Ümit yaşamaya başlamıştır. Anne ve babası Almanya'da yaşayan Ümit,
spor akademisinde okumaktadır. Ali ise Ümit'ten hoşlanmaya başlamıştır.
Apartmanın vazgeçilmez diğer figürleri ise apartman görevlisi ile temizliğe
giden karısı ve küçük oğullarıdır. Küçük çocuğun en büyük korkusu sünnet
olmaktır. · Reha Erdem, üçüncü uzun
metrajlı filminde somut bir öykünün yörüngesinden uzaklaşarak, hepimizin
yaşamında yer eden çeşitli korkuları sorgulayarak, yeni dil arayışlarına yelken
açıyor. Erdem, ülkemizde daha çok reklam filmi yönetmeni olarak tanınıyor. Buna
karşın ilk filmi "A Ay (1989) ve
ikinci filmi "Kaç Para Kaç" (1999) düzeyli filmlerdi ve gösterime
girdikleri yıllarda olumlu eleştirileralmışlardı. "Korkuyorum Anne",
Reha Erdem'in öykü anlatma yollarını da sorguladığı bir film. Alışa geldik öyküleme
biçimleri filme egemen değil. 2004 yılında yapılmasına karşın geçen sürede pek
çok festivale katılan ve vizyona yakın zaman önce giren filmde, bir öykünün
sonuçlarını bulmamızı beklemekten çok, yaşamın içinde yer alan ve bize dair
olanı da okumamızı istiyor sanki yönetmen.
Korkuyorum Anne, izleyici açısından konsantre olma çabası gerektiren bir
film. Diğer yandan alışagelmedik öykü anlatma tekniği ve ortalama seyircinin
hoşuna giden mizahıyla da seyirciye çok uzak düşmüyor. Yönetmen Erdem,
filmindeki mizaha ilişkin şunları söylüyor: "Bu filmi yaparken,
'mesele'nin ağırlığından ürktüğümüz için mizahın baş öge olması gerektiğini hiç
unutmadık. Bu nedenle bu film benim en zor filmim oldu, oluşturma anlamında.
Çünkü mizah çok zor (mizah derken şu etrafımızı iyice saran şaklanbanlıklardan
söz etmiyorum kuşkusuz), ağlatmak ne kadar kolaysa gülümsetmek o kadar
zor" (Yücel, Altyazı, 2006:42). Genel olarak durağan bir ritimde ilerleyen
filmin, iç okumalara açık yapısıyla bağlantı kurulamadığında filmden kopma
riski de oluşabilir.
ÖDÜLLER:
İstanbul Uluslararası Film Festivali
►FİPRESCİ
( Uluslararası Film Eleştirmenleri Derneği)
Ankara Uluslararası Film Festivali
►En iyi yönetmen Reha Erdem
►Onat Kutlar en iyi senaryo Nilüfer Güngörmüş / Reha Erdem
►En iyi erkek oyuncu Ali Düşenkalkar
►En iyi yardımcı kadın oyuncu Işıl Yücesoy
►En iyi yardımcı erkek oyuncu Köksal Engür
►Umut veren oyuncu Ozan Uygun
Türk Alman Film estival, Nürnberg
►En iyi erkek oyuncu Ali Düşenkalkar Altın Koza Film Festivali
►Jüri Özel Ödülü
►En iyi senaryo Nilüfer Güngörmüş / Reha Erdem
►En iyi yardımcı kadın oyuncu Işıl Yücesoy
Antalya Altın Portakal Film Festivali
► Behlül Dal Özel Ödülü (En iyi üçüncü
Film)
►En iyi senaryo Nilüfer Güngörmüş & Reha Erdem
►En iyi sanat yönetmeni Mehtap Ün Kanıbelli
►En iyi kostüm tasarımı Ayşe Pirinççioğlu
►En
iyi kurgu Nathalie Le Guay
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder