SON OSMANLI YANDIM ALİ (2006)
Yönetmen: Mustafa Şevki Doğan, Senaryo: Mehmet Soyarslan, Baykut Badem, Eser: Suat Yalaz, Görüntü Yönetmeni: Zekeriya Kurtuluş, Müzik: Hasan Saltuk, Aytekin D. Ataş, Post Yapım: Özen Film/Mehmet Soyarslan Yönetmen yardımcısı: Eray Koçak, Öykü: Mehmet Sıarslan, Prodüksiyon Danışmanı: Aziz İmamoğlu, Kurgu: Kemalettin Osmanlı, Sanat Yönetmeni: Filiz Ekinci, Hakan Dündar, Dekor: Erhan Akgün, Kostüm: Nalân Türkoğlu, Yürütücü Yapımcı: Berna Akpınar, Ömer Can, Focus Puller: Muammer Ulakçı, Bestboy: Ersin Aldemir, Dolly Asistanları: Hakan Yamaç, Kadir Kazazi, Teknik Sorumlu: Mustafa Gökçe, Işık Şefi: Gökhan Özgül, Işık Asistanı: Ali Şimşek, Kostüm Sorumlusu: Didem Aşık, Sant Asistanı: Gül Karapınar, Süeyhan Kırca, Kostüm Asistanı: Mukadder Özal, Set Teknisyeni: Onur Yavuz, Cast Sorumlusu: Lâtif Akgedik, Set Amiri: Recep Akdem, Müzik Koordinatörü: Mehmet Soyarslan, Dövüş Kareografi: Cemil Uylukçu,
Oyuncular:
Kenan İmirzalioğlu (Yandım Ali), Cansu Dere (Defne), Emin Boztepe (Güro),
Alican Yücesoy (Mustafa Kemal), Engin Şenkan (Çukurçeşmeli Osman), Öner Erkan
(Jerar), Levent Öktem (Scott), Anna babkova (Nadya), Hasan Yalnızoğlu (Kara
Necati), John Baker (Dimitri), İlker Ayrık), Murat Tayyar (İskelet Musa),
Baykut Badem (Kelle), Engin Yüksel (Çopur Talât), Doğan Tarık (Rum Niko), Akın
Erozan (Aleko), Murat Kılıç (Çengel), Hakan Dündar (Rum Meyhaneci), Lâtif
Akgedik (Türk çavuş), İstemi Betil (Doktor Şakir), Selim Mizrahi (Teodor), Uğur
Demirpehlivan (Maria), Cem Cücenoğlu (Burgazlı Mevlit), Kaya Gürel (Kaymakam),
Atilla Karagöz (Andon), Mutlu Polat (Ebe Müzeyyen), Baran Akgedik (Gazeteci
çocuk), Ramiz Yalçın (vatman), Bülent Özkaya (Arap kadri), Fatih Doğan
(tercüman Mison), Fırat Emirağ (Miralay), Charles Carroll (İngiliz amiral),
Ahmet Bilgin (Alidis), Güray Kip (topal Osman), Nami Esatgil (Hariciye Nazırı),
Alper Düzen (Muzaffer Kılıç), Ragıp Savaş (Recep Yüzbaşı), Onur Yavuz (Kazım
Karabekir), Orkun Günşen (Ali Fuat), Hail İbrahim kalaycıoğlu (Cema Paşa),
Tarık Şerbetçioğlu (Miralay Esat Paşa), İlkay Akdağlı (Binbaşı Akif), Cem
Malkoç (Cev at Abbas), Selçuk Gürmeriç (Müftü), Halil Kumova (İsmail Bey),
Mehmet Soyarslan (Ahmet İzzet Paşa), Şakir Demirpehlivan (Berberyan), Ziynet
Sali (Rum Şarkıcı), Ayhan Yıkgeç (Bull Dog Co, Aziz Azmet (Bennet Çavuş), Aytaç
Ağırlar (Yorgo arkadaş), Haluk Ayvazoğlu (1. İttihatçı), Ergin Duru (2. İttihatçı), Coşkun Gündoğdu
(1. Kefelonyalı), Cemil Uylukçu (Kefelonyalı), Mahmut Gültepe (4. Kefelonyalı),
Volkan Adıyaman (5. Kefelonyalı), İhsan Gedik (Rum Çeteci), İsmet Erten (1.
Mebus), Kosta Kortidis, Ayberk Koçar,
Lincoln Er, Mahmut kemal Arslan, Furkan Engin
Konu: Tahtacızade Yandım Ali (Kenan İmirzalıoğlu), bahriye mektebinden kaçmış, donanmadan terhis olmuş, yıllarca cephelerde savaşmış ve memleketin kurtuluşundan ümidi kesmiş bir külhan beyidir. Defne (Cansu Dere) adlı evli bir sevgilisi vardır. Tek hayali biraz para kazanıp sevgilisini kaçırmak ve Viyana’ya gitmektir. Ancak, Yandım Ali’nin yolu bir gün Mustafa Kemal ile kesişir. O anda fikri değişir ve vatanın kurtuluşunun elzem olduğunun farkına varır, bunun için mücadele etmeye karar verir.
! Milliyetçi, erotik ve oyalayıcı Suat Yalaz uyarlaması
Değerli çizer, yıllar boyu
gazetelere olduğu kadar Yeşilçam’a da birçok kahraman hediye etmiş olan Suat
Yalaz’ın bir Kurtuluş Savaşı kahramanını işlediği “Son Osmanlı” çizgi-romanı
sinemada. Bu, Özen Film’in sahibi Mehmet Soyarslan’ın eski bir projesiymiş ve
sonunda, onun inadıyla hayata geçmiş.
Bize anlatılan, İngiliz işgali
altındaki bir İstanbul’da, sırım gibi gövdesi, bitirim halleri, ince bıyıkları
ve yana eğilmiş fesiyle yolunu arayan genç bir kabadayının hikayesi. Yandım
Ali, bir vatansever, ama ne yapacağını pek bilemiyor: yerli-yersiz tüm
yabancılara ve azınlık mensuplarına dayak atmaktan başka...Ama Anadolu’ya
geçmek üzere olan Mustafa Kemal’le tanışması, ona yeni bir ufuk açıyor. Bundan
sonraki maceraları, yani Anadolu Savaşı’na katılması da ilerde gelecek
filmlerde ele alınabilir. Eğer seyirci ilgi gösterirse...
Filmde iyi şeyler de var, bana
göre olumsuz şeyler de. Önce iyi olanlar: titiz bir dönem çalışması yapılmış,
ayrıntılar gördüğüm kadarıyla aksamıyor. İstanbul’un eski mekanları çok iyi
kullanılmış ve bunlara çağdaş teknolojiyle çekilen bölümler eklenmiş:
Boğaz’daki işgalci gemiler gibi...Aksiyon sahneleri iyi kotarılmış, belli bir
gerilim duygusu var. Genelde pastelin egemen olduğu sahneler de görüntü
yönetmeni hesabına çok olumlu.
Ayrıca sinemamızda hemen ilk kez
Atatürk’ün uzun uzun gösterilmesi de ilginç. Onu oynayan Alican Yücesoy gerçi
biraz fazla poz kesiyor. Ama özellikle “çakmak gibi” gözleri aracılığıyla,
belli bir etki yaratabiliyor. Büyük önderi sinemada daha çok, hatta bir Atatürk
filminde görmek umuduyla...
Olumsuzluklara gelince...Kimi
karakterler çok iyi ele alınmamış, ne kimlikleri, ne de işlevleri çok iyi
belirmiyor. Film, yerli-yersiz çıkagelen erotik sahneler kadar, yüksek dozdaki
miliyetçiliğiyle de dikkat çekiyor. Evet, günümüzün bir kitle talebi bu...Ama
Yandım Ali’ye, hadi işgalci İngilizler biryana, İstanbul’daki tüm azınlık
mensuplarına sırayla dayak attırmak neyin nesi? Onlar arasında işbirlikçiler de
vardı, ama hiç mi dost bir Rum, bir Ermeni, bir Musevi yoktu? Böylece film şu
günlerde tartışılan “Türkün Türk’ten başka dostu yoktur” sloganına dayanıyor
sanki...Kendi adıma bu sloganı sevmiyor ve onaylamıyorum.
Sonuç olarak, bu bir çizgi-roman uyarlaması. O açıdan
fazla derinlik, ciddilik ve tarihe sadakat aramak boşuna. Bu haliyle ve
kendisine çizdiği çerçeve içinde işlevini yerine getiren ve seyirciyi 2 saat
boyunca rahatça oyalayacak bir yapım. (Atilla Dorsay)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder