Powered By Blogger

22 Aralık 2022 Perşembe

 

ARAF (2006) 

Yönetmen: Biray Dalkıran, Senaryo: Hakan Bilir Görüntü Yönetmeni: Aşkın Sağıoğlu, Öykü: Biray Dalkıran, Müzik: Hayko Cepkin, Yapım: D.F.G.S/Biray Dalkıran Yönetmen Yardımcısı: Hakan Bilir, Kurgu: Hüseyin Biçe, Işık Şefi: Ozan Toroman, Sanat Yönetmeni: Duygu Kabaçam, Interno Artist: Okan Sönmez, Prodüksiyon: Aydoğan Gündoğdu, Editör: Hüseyin Biçe, Dijital Efekt: Okan Sönmez, Ses : Hakan Çiçek, Renk Uzmanı: Okan Sönmez, 1. Yönetmen asistanı: Hakan Bilir, 2. Yönetmen asistanı: Hatice Keskin, 3. Yönetmen asistanı: Ümit Özbek, Set: Halil Gündüz, Prodüksiyon Görevlisi: Erhan Orhanoğlu, Şevket Pamir, Yardımcı Yapımcı: Dilek Duran, Kostüm: Duygu Kabaçam, Işık: Recep Ali Yazıcı, Hüseyin İbiş, Güven Haydan, Makyaj: Deniz Namoğlu, Özer Bıyık, Set: Fahrettin Saraç, Sanat Yön. Ast: Tarkan Güneş, Yapım Asistanları: Ahmet Küçük, Erman Dişçi, Ömer Demirci, Afiş Tasarım: Abdülfettah Safi, Web Tasarım: Ferhat Poye, Kamera: Deniz Kuruoğlu, Focus Puller: Sedat Koçak, Jenerik: Okan Sönmez, Catring: Tatlıcı Tombak, (Şafak Film Stüdyolarında hazırlanmıştır)

Oyuncular: Akasya Asıltürkmen (Eda), Murat Yıldırım (Cenk), Kubilay Tunçer (Cihan), Yasin Şerif Tulun (Kaan), Serhan Ernak (Doktor), Kevork Türker (Cenk'in babası), Tülay Bekret (Cenk'in annesi), Deniz Soyarslan (Oya), Mehmet Birkiye (Psikiyatrist), Serhan Ernak (operatör doktor), Aytaç Ağırlar (doktor), Hayfa Safi (hemşire), Deniz Soyarslan (Oya), Gizem Oğlakçı (küçük kız), Mehmet Birkiye (Psikiyatris), Hande Gökçe (1.Dr), Feridun Gökçe (2.Dr.)Aliye Özcan (parktaki kız), Deniz Nayır (1.hemşire), Sinem Kader İmert (cihan sekreteri), Sebahattin Kırk (yoldaki adam), Hatice Kırk (yoldaki kız), İlayda Kırk (yoldaki 2. Kız), Arzu Dönmesz (2.hemşire), Yasemin Karaman (3.hemşire),

Konu: Genç ve güzel bir dans öğrencisi olan Eda yaşadığı yasak ilişki sonucu hamile kalır ve 16 haftalıkken kürtaj olur. Yıllar sonra geçmişindeki izleri silmiş olarak yeni bir hayata başlayan Eda halisülasyonlar görmeye başlar ve hayatı çaresizlik içinde devam eder. Onu çok seven kocası Cenk hiçbir şeye müdahale edemez. Eda'nın düştüğü çaresizliğin sebebi, yıllar önce yaşadığı travma değil geçirdiği kürtaj sonucu geride bıraktığı küçük kızıdır.

NOT:

(1) İtalyan filozof Dante Alighieri'nin (12651321) ünlü eseri ilahi komedya nin ikinci cildinin adı “Araf”. Cehennemde günahlarını çeken insanların cennete gitmeden once günahlarından arınıp cennete geçmeyi bekledikleri dağın adı.

(2) Araf Suresi: Mekke'de nazil olmuştur. 206 ayettir. 46. ve 48. ayetlerde A'râf'ta yani cennet ve cehennem ehli arasındaki yüksek bir yerde bulunan insanlardan söz edildiği için sûreye bu ad verilmiştir. www.biriz.biz/kuran/araf/07araf.htm

& “Bir hikâye arayan, ama bulamayan gerilim filmi”: Filmin ana kahramanları, gizemli balerin Eda, ona sırılsıklam aşık fotoğrafçı arkadaşı Cenk, onu bir nesne gibi kullanan ve kâğıt mendil gibi atan zengin, nüfuzlu ve antipatik bir işadamı. Filmin başında Eda, bale öğretmeninden hamile kalır ve gebelik hayli ilerlediği halde, çocuğu aldırır. Yıllar sonra Cenk ile beraberliğinde, o düşük olayı, kabuslar halinde karşısına çıkmaya başlar. Hiç de estetik olmayan sevişme sahneleri, filmi sanki Altman'ın Kumpanya'sı gibi saran hayli estetik bale bölümleriyle çelişiyor. Ama filmin asıl sorunu, hikâyenin hiçbir biçimde içermediği korku duygusunu, asla var olmayan bir gerilimi, sırf görselişitsel öğelerle yaratma çabası: yani görsel efektler, ses bandındaki korkutucu tonlar, gizemli, hatta apaçık ürkünç bir müzik, vs. Ama hikâyede gerçek anlamda ürkünç bir şeyler olmadığı için, tüm bu çabalar alabildiğine yapay kaçıyor. Sürekli kabuslar halinde dönen 'düşük bebek' motifi, sanki Uzakdoğu sinemasının 'ürkünç küçük kızlar' saplantısından ödünç alınmış. Aşırı biçimci, yer yer deneysel, ama son derece sıkıcı ve gereksiz bir film. (Atilla Dorsay, Sabah Gaz. 13.10.2006)

 İ Kİ ARADA BİR PERDEDE!

Araf, Dante’den Cemil Meriç’e kadar birçok entelektüelin üzerinde kalem oynattığı bir kavram. Esas itibarıyla İslam kökenli bir kavram (ki aynı isimli sure vardır). Yönetmen Biray Dalkıran ise popüler sinemayı ve teknolojiyi takip eden yetenekli bir reklamcı. Film bir debut, yani ilk film. Bu nedenle hoşgörülü olmak durumundayız. Ancak ciddi anlamda kavram kargaşası olduğunu düşünmekteyim. Araf, sekerat, yakaza, fetret gibi kavramlara tam hakim olamamanın birtakım sıkıntılarını görmekteyim. (M. Nedim Hazar  Sayı: 618  09.10.2006 Aksiyon Haftalık Haber Dergisi)


FİLMİ İZLE 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder