İNTİHARIN EL KİTABI (1996)
Yönetmen: Erbil Altanay, Senaryo: Sashko
Nasev, Erbil Altınay, Görüntü Yönetmeni: Sinan Güngör, Müzik: Vlatko,
Stevanovski, Yapım: L Prodüksiyon/ Samim Meriç, Asuman Gök Sanat
Yönetmeni: Robert Pashoski, Kurgu: Mevlut Koçak, Demir Keskin,
Oyuncular: Katherina,
Kocevska, Jovica, Mihaljovski, Oliver Mitkovski, Jelena, Mijatoviç, Silvana
Erats
Konu: Olay Makedonya'da geçer. Sistem
değişmiş, demokrasiye geçilmiştir. insanlar sancılı bir geçiş dönemi
yaşamaktadırlar. Filmin eksen kişisi Kumplung bir taksi şoförüdür. Kumplung'un
tüm ilişkileri eski sisteme aittir. Karısı Stonya, bir fabrikada çalışır. Oğlu
Sole ise henüz üniversiteye başlamıştır. Kumplung yalana ve kadınlara
düşkündür. Ilişkileri kendi çıkarlarına göredir. Kumplung'un çevresi ve
ilişkileri ve çelişkileri trajikomik bir anlatımla işlenmiştir. Kimseye tavsiye
edilmeyen bir hayatı ele alan filmin iyiye ve doğruya en kötüyü göstererek
ulaşma gibi zor bir görevi vardır. Ders vermez, gösterir. Film türü ahlaki bir
komedidir. Uslup olarak sınırlı bir filmdir. Ya da incelmiş bir sanatsal
anlayışla sergilenen ahlak şovudur. Bütün bunlar yeni bir sinema dili ve
anlayışı olarak da kabul edilebilir
Kumplung, sık sık yalan söyleyen,
kadınlara ve sekse düşkün, ahlaki değerlerden yoksun, küçük kişisel çıkarları
uğruna her türlü çirkinliği yapmaya hazır tipik bir 'eski sistem' uyanığıdır.
Ama aynı zamanda bir kaybedendir. Muhbirlik yapan, iftira etmeyi meslek haline
getirmiş, insanlardan para sızdıran, oğlunun kız arkadaşına tecavüz etmeyi
doğal hakkı sayan Kumplung'un yaşamı giderek düşüş gösteren bir eğri çizer.
Etnik bir komedi olarak tanımlanabilecek film, Kumplung'un çevresiyle
ilişkilerini, onlarla çatışmalarını trajikomik bir dille anlatır" (TÜRSAK
Sinema Yıllıığı 97/98, 1998:30). “” Prof.Dr. Alim Şerif Onaran/Doç.Dr.Bülent
Varol, “20 Yüzyılın Türk Sineması” syf, 102”
& .. 1997 Ankara Film Festivalinde, Sinan Güngör'ün
özenli çalışmasıyla, Görüntü Yönetmeni dalında ödül kazanan 'İntiharın El
Kitabı' tipik bir Balkan filmi. 1980 yılında Makedonya'ya yerleşen, Makedon
Televizyonu için belgeseller çeken, ama bu arada Türkiye de diziler çekmeyi
sürdüren Erbil Altanay. sinemaya da el atmakla çok isabetli bir karar vermiş.
Para sızdırabileceği birilerine komplo kurma uzmanı, polis şefi kayınbiraderine
muhbirlik yapıp yolunu bulan taksi şoförü Kumplung, ailesi ve sevgililerinin
trajikomik öyküsü 'İntiharın El Kitabı'. Sözde demokrasinin insanlara hiç bir
özgürlük tanımadığı gibi yaşamlarını iyice sıkıştırıp patlama noktasına getirdiği
Makedonya' da, zorunlu olarak, bilinen tanımların dışına taşmış bir ahlakla
aşk, evlilik, aile kavramlarını ele alan, melodram olsa çekilmeyecek bu film,
sımsıcak ve capcanlı, bir o kadar da karanlık mizah anlayışıyla çok keyifli ve
anlamlı bir 100 dakika geçirtiyor. Karısını döven, ama pavyon şarkıcısı
sevgilisinin parmağının ucunda oynattığı, babalık iç güdüsü bir kedininkinden
daha gelişkin olmayan, oğlunun körpe kız arkadaşına tecavüz etmeyi o çok
kıymetli zürriyet hakkının bir maddesi sayan, yalan söylemeyi, iftira etmeyi
bir meslek haline getirmiş, saldırgan, küfürbaz, alçak Kumplung filmimizin
'kahramanı'. Jovica Mihajlovski'nin kesinlile inandırıcı yorumu ve aşağılık
kişiliğe bizi güldürebilecek insani bir sevimlilik katması gerçekten övgüye
değer. Filmin tüm oyuncuları eşdeğerde bir başarıya ulaşıyor. Mekan ve kostüm
tasarımından, altyazıdan izleyebildiğim kadarıyla diyaloglarına varıncaya dek
herşeyiyle otantik bir film 'İntiharın El Kitabı'. demokratik hakların kot
giyme, pop (müzik) dinleme, kola içme, hamburger yemeden ıbaret olmadığını
vurgulanmadan, bir an önce sosyalizmi yıkıp kendine yeni pazarlar yaratma
telaşına düşen iştahlı kapitalizmin bir yergisi bu film. Tüm Doğu Avrupa ve
Balkan ülkelerinde birkaç versiyonu çekildi. Altınay'ınki de onlardan aşağı
kalmıyor. Kumplung'un oğlunun bir BM görevlisinin 'nasıl bir ülke Makedonya?'
biçimindeki abes sorusuna verdiği yanıt filmin tonunu ve atmosferini daha
başından belirtiyor: 'Cennet gibi yer!' Herkesin hala yoksul ve özlem dolu
olduğu bir cennet" (Alin Taşçıyan, Milliyet, 07.11.1997). TÜRSAK Sinema
Yıllığı 97/98
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder